Tech: A MIPS technológia
A tudomány szülte
A Mips alapítói évtizedeket töltöttek az agysérülések és a sisakfelépítés kapcsolatának tanulmányozásával. Évekig tartó kutatás és tesztelés zajlott, mielőtt az első Mips® biztonsági rendszerrel ellátott sisak életre kelt 2007-ben (lovassisak).
Ma a legtöbb jelentős sisakgyártó sisakjaiban megtalálhatók a Mips® biztonsági rendszerek, és olyan fő sporttevékenységekhez is használhatók, mint a kerékpározás, havas sportok, motorsport, csapatsportok, sőt még az építőipar is.
A Mips® biztonsági rendszerek kiterjedt kutatások és tesztelések eredményei, mind belső, mind független külső forrásokból.
A legtöbb, az iparágban elfogadott biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező sisak képes csökkenteni az egyenes, lineáris ütközés energiáját. De amikor a szögben történő ütközésről van szó, amelyek az ütközések vagy esések leggyakoribb típusai, csak a Mips® biztonsági rendszerrel felszerelt sisak segíthet tovább csökkenteni a káros forgási energiát.
Gondoljon a csúszós lejtőn történő esésre: Ha elesik és megüti a fejét (vagy a sisakját), nagy valószínűséggel ugyanabban az irányban halad tovább, mint az esés előtt. Összehasonlításképpen gondoljon el egy hasonló esést nagy súrlódású aszfalton – ez egy nagyon eltérő forgatókönyv. Amikor a sisak a talajhoz ér, nagy valószínűséggel hirtelen megáll és elfordul a sisak. A Mips® biztonsági rendszer ezt az energiát a fejtől (agytól) veszi át és nyeli el.
Tesztlaborban bizonyított
Amikor egy gyártó úgy dönt, hogy létrehoz egy Mips® biztonsági rendszerrel felszerelt sisakot, szorosan együttműködik a Mips mérnökeivel, hogy a rendszert az egyes sisakmodellekhez és méretekhez igazítsák. A tervezést követően a sisakokat minden méretben elküldik ennek a speciális Mips® biztonsági rendszernek a tervezési jóváhagyására a legmodernebb svédországi tesztlaborunkba. Ugyanazt a sisakmodellt (és -méretet) teszteljük ütési tesztekkel, összehasonlítva a Mips® biztonsági rendszerrel felszerelt és anélküli sisakokat.
Teszteinket úgy végezzük, hogy a sisakot egy Hybrid III nevű próbafejre helyezzük, amely gyorsulásmérőkkel van felszerelve. Minden tesztet nagy sebességű kamerával rögzítenek. A gyorsulás impulzusát rögzítjük és elküldjük számítógépeinknek, amelyek szimulálják, mi történik az ütközés során. Ha elemezzük egy jóváhagyott sisak adatait és filmjét, azt láthatjuk, hogy:
- A forgási kinematika csökken a beépített Mips® alacsony súrlódású réteggel
- Látható, hogy a modellben az agyban jelentkező feszültség jelentősen csökkent a Mips® alacsony súrlódású réteggel
- A film megmutatja, hogy a sisak 10-15 mm-t elmozdult a fejhez képest, ami egy kicsi, de néha kulcsfontosságú relatív mozgást hoz létre a fej és a sisak között.
Összefoglalva, a különbség a Mips® biztonsági rendszerrel ellátott és anélküli sisak között az, hogy a Mips® biztonsági rendszer lehetővé teszi, hogy a sisak 10-15 mm-rel elmozduljon a fejhez képest bizonyos szögben becsapódások esetén. Minden Mips® biztonsági rendszerrel rendelkező sisak, amely a fogyasztók rendelkezésére áll, megfelelt szigorú tesztelési protokolljainknak.